Compassietraining, wat is compassie?

Compassie is eigenlijk een ander woord voor mededogen. Het is het vermogen wat wij hebben om ons betrokken te kunnen voelen bij verdriet en lijden van ons zelf maar ook voor anderen.Met compassie gebruik je de vaardigheden die je leert en oefent om de pijn, het verdriet of lijden te verlichten en de verantwoordelijkheid kunt gaan nemen hiervoor. Compassie zit van nature in een ieder van ons maar is bij de een minder ontwikkeld dan bij de ander.  Door vele omgevingsfactoren kan je persoonlijke compassie qua groei stil komen te staan en zal dit door oefeningen en bewustzijn weer verder ontwikkeld kunnen worden.

De compassietraining als vervolg van een MindFulness training kan je hierbij net dat zetje in de goede richting geven om met mededogen je omgeving en de wereld waar we in leven aan te gaan.b Natuurlijk volg je bij mij een gedegen training en ben im naast gecertificeerd MindFulness trainer ook een MBCL register A trainer.

(MBCL Register A: zij die gecertificeerd MBCT/MBCT/Breathworks trainer zijn (categorie 1 of 2 bij de VMBN) en de formele MBCL groepstraining als geheel aanbieden als vervolg op MBSR/MBCT.)

Waarom een compassietraining?

Tijdens de achtweekse MindFulness training heb je al veel geleerd. Je hebt geleerd om met een milde blik jezelf te benaderen maar ook om je heen te kijken naar anderen. Je hebt geleerd dat elke waarneming een persoonlijke waarneming is en dus goed is en je hebt geleerd om in meditatie terug te gaan naar je ademhaling, de bron van je innerlijke rust.

Maar dan, na 8 weken zit je thuis en zul je zelf de aangeleerde vaardigheden in de praktijk moeten gaan oefenen en vooral je oefeningen thuis blijven doen. Vaak zit daar net het probleem, je gunt jezelf te weinig tijd en voor je het weet zit je weer vast in oude patronen en heb je behoefte aan een vervolg, lekker weer een moment voor jezelf. Daar is de compassietraining voor bedoeld, het is een vervolg van de achtweekse en helpt je om alles wat je geleerd hebt verder te verdiepen.

Uitleg over het menselijke brein en oefeningen die je hierbij helpen. Ook kijken we naar de oorsprong van zelfkritiek en welke oefeningen je kunt gebruiken om hiermee om te gaan.

Compassie voor jezelf is een belangrijk thema tijden de compassie training en er zijn veel nieuwe oefeningen om je hierbij te helpen. Het eerste deel van de achtweekse compassietraining staat in het teken van zelf compassie later in de training gaat dit geleidelijk over naar compassie voor anderen.

Hoe werkt de compassietraining!

Wanneer je wel eens een achtweekse MindFulness training hebt gevolgd zul je zien dat er veel overeenkomsten zijn in de invulling van de compassietraining. Er worden trainingen van 2,5 uur gegeven (kleinere groepen 2 uur) met meditatie oefeningen, uitwisselen van ervaringen van deze oefeningen en ervaringen uitwisselen van de thuis oefeningen. Natuurlijk ontkomen we niet aan een stukje theorie en uitleg van de verschillende NIEUWE oefeningen.

Maar er zijn ook verschillen want bij MindFulness staat “het zijn met” centraal terwijl in de compassietraining “het werken met” centraal staat. Ik bedoel hiermee dat wanneer je pijn of verdriet hebt je leert dat je dat mag opmerken maar dat we daarop een actief en vriendelijke (compassie=mededogen) antwoord gaan zoeken. Een compassietraining is een helend proces waar je aan begint wat soms ook intensief ervaren kan worden.

Wat leer je in de compassietraining?

  • je leert om je bewustzijn te trainen
  • je realiseert dat je niet altijd met de juiste gedachte bij het juiste moment bent
  • je leert om vriendelijk voor jezelf en anderen te gaan worden
  • je wordt je bewust van oude patronen
  • je leert het menselijke brein te begrijpen

Wat wij vandaag de dag doen en denken heeft een oorsprong van miljoenen jaren geleden. Alle menselijke reactiepatronen van vandaag hebben de oorsprong in de tijd dat mensen bezig waren met primaire behoeften te vervullen zoals bescherming bieden, jagen op voedsel en alles wat er mee samenhangt. Deze oer patronen kunnen zich nu nog steeds openbaren in je dagelijkse leven zonder dat je daar bewust van bent.

Denk maar eens aan de neiging tot jagen. Jagen doen we niet echt meer op voedsel maar wanneer je jagen kunt vertalen naar streven dan word de situatie weer anders toch? Streven naar erkeniing en (meer) bezit is ook een vorm van jagen alleen in een situatie dat onze eerste levensbehoeften zoals veiligheid en voedsel al lang zijn vervult.

Tja dat brengt het oerwoord jagen in een ander perspectief en daar kunnen we wat mee doen binnen de achtweekse compassietraining.

Wanneer je verder wilt lezen over Compassietraining kun je ook eens kijken op de website van twee trainers waar ik les van heb gehad, Frits Koster en Erik van den Brink. Op hun website over compassietraining staat nog eens goed beschreven waar het over gaat en kun je zien onder trainers zoeken dat ik een gecertificeerde trainer MBCL register A ben.

MindFul-Genieten-Angela-MindFulness-Compassie-trainer

Wil je meer info over MindFulness, neem dan even contact met me op voor een belafspraak

Gecertificeerd MBSR trainer!

  • Categorie 1 Mindfulness MBSR trainer
  • MBCL Register A Compassie trainer
  • Lid van VMBN beroepsvereniging
  • vergoed door zorgverzekeraars
  • nieuwe praktijkruimte
  • Fulltime MindFulness trainer
  • Vervolgtrainingen
  • Kinder-jeugd trainingen
  • MindFul coachen
  • Referenties deelnemers

Mindfulness voor jou?

  • MindFulness leven is hip en modern
  • MindFulness leven genieten van het “nu”
  • MindFulness is je aandacht trainen
  • MindFulness is niet oordelen
  • MindFulness boeken

Mindfulness is niet!

  • MindFulness is niet zweverig
  • MindFulness is geen geiten wollen sokken
  • MindFulness is geen religie
  • MindFulness is niet vaag
Mindfulgenieten-facebook

Mindfulness referenties!

Lees de ervaringen over de Mindfulness training eens van andere deelnemers.

Mindfulgenieten-linkskijken

Wil je meer info over MindFulness, bel me dan

Mindfulness boeken!