Dat zou wat zijn, een nieuw medicijn op de markt en het heet wandelen! Dit is wel een beetje kort door de bocht maar wandelen lost wel erg veel problemen op voor lichaam en geest.

Wandelen is een probleemoplosser

De huidige tijd heeft veel zittend werk voortgebracht en van zitten ga je niet beter in je vel zitten. De meeste wandelen tussen de auto die op de parkeerplek staat en de voordeur van het kantoor. Dan de keuze om de lift of de trap te nemen, bij de trap wat meer beweging maar de lift is aanlokkelijker, toch? Dan de rest van de dag staan er wandelingen op het programma van bureau naar toilet, of bureau naar koffiemachine. Wanneer het een drukke dag is misschien ook nog een wandeling naar het kopieerapparaat en dan is het voor de meeste wel gedaan met de wandelpret.

Beetje aangezet wellicht maar ga je eigen dag eens langs en kijk ‘s avonds eens op je stappenteller op je mobiele telefoon. Wellicht schrik je dan dat de afstand te verwaarlozen is en dat dit soort wandelingen zeker niet gaan zorgen voor een beter welzijn.

Mindfulness wandelen als medicijn

Juist in deze tijd van epidemieën en griepsoorten maar ook van allerlei emotionele problemen of onduidelijke lichamelijke klachten zou het mooi zijn wanneer de wetenschap mindfulness wandelen als medicijn gaat zien. Gewoon wandelen zonder doel en zonder bijwerkingen, behalve dat je nat kan worden wanneer het regent of het warm hebt wanneer de zon schijnt;)

Vroeger liepen mensen veel meer, het leven was niet echt ingericht om “niet te bewegen” maar juist om te bewegen. Ik zie dat ook in landen waar men veel meer met de natuur leeft, je moet het bos in om hout te hakken voor de warmte in de winter. De landbouwers hebben land om te bewerken en zullen dit lopend inspecteren of alles goed gaat. Mensen hebben een groentetuin en zijn daar mee bezig om voldoende eten te hebben. Al deze kleine bewegingen zorgen aan het einde van de dag voor de magische 10.000 stappen die men als doel mag hebben.

Je hoofd leegmaken met wandelen, ik geef ook regelmatig MindFulness wandelingen en ik verbaas me vaak hoe mensen weinig opmerkzaam zijn wat ze zien en horen. Doelgericht stappen ze door de wandeling heen en wanneer je ze vraagt of ze iets gezien hebben of gehoord hebben dan is vaak het antwoord, ja gewoon bomen, struiken en misschien een vogel.

Wanneer je gaat wandelen zonder doel maar met een opmerkzaam blik en je gaat proberen om de natuur en ervaringen van het moment bij je naar binnen te laten komen dan zul je zien dat er geen andere gedachten meer zijn dan alleen de ervaring van het moment.

Wandelen en geluk

Juist hierdoor, de beweging van ons lichaam zet ook de beweging van ons brein in gang. We zijn meer bewust van de omgeving waardoor we mentaal trainen. Wandelen geeft je een stofje wat Endorfine heet en dat stofje geeft je gevoel van geluk en van tevredenheid van rust!

Wandelen zorgt ervoor dat je uiteindelijk weerbaarder gaat worden tegen depressies en ouderdom. Tegen stress en een burnout en veel van de huidige “moderne tijd” problemen. Lopen of wandelen zorgt voor een active hersenpan, de activiteiten in je hersenen nemen toe en gaat van alles stimuleren in je hoofd en lichaam. Ik noem de volgende dingen, je gaat scherper en alerter worden, je gehoor gaat beter worden, je gezichtsvermogen en reukvermogen gaat toenemen, je longinhoud gaat verbeteren enz. enz.

Ga heerlijk wandelen en gebruik MindFulness om je nog bewuster te gaan maken naar je omgeving. Ervaar eens wat wandelen en MindFulness  met je doet.

Ben je nog niet overtuigd over wat MindFulness kan betekenen voor jou?

Check onze referentie en verhalen van andere deelnemers aan de Mindfulness

Kijk in onze agenda voor mijn volgende Mindfulness korte en lange trainingen.

Kijk of je voor een Mindfulness vergoeding in aanmerking komt bij de zorgverzekeraar