Kan MindFulness je gelukkig maken?

Mindfulness kan heel veel betekenen, afhankelijk aan wie je het vraagt. In wezen is Mindfulness een hulpmiddel en zoals elk hulpmiddel kan het op tal van verschillende manieren worden gebruikt. Je zult het wel mogen gaan doen en ervaren, dat is de kracht van MindFulness.

In het bijzonder kan mindfulness worden gebruikt om te veranderen waar we ons op concentreren en om de manier waarop we denken te veranderen. Te vaak besteden we geen aandacht aan wat er in onze geest omgaat en dat maakt ons het slachtoffer van onze emoties. We kunnen op een prachtige plek zijn en leuke dingen doen met vrienden, alleen om te merken dat we aan ons werk denken en gestrest raken – niet echt genieten van de situatie waarin we ons bevinden.

Evenzo kunnen we alles hebben wat we maar kunnen wensen in het leven en niet gelukkiger zijn . En het komt allemaal neer op waar we ons op focussen. Daarom kun je mindfulness onder andere gebruiken als een briljant hulpmiddel om jezelf gelukkiger en meer op je gemak te stellen in je leven. 

MindFulness en dankbaarheid

Soms wordt dit een ‘dankbaarheidshouding’ genoemd. Het enige dat effectief betekent, is dat je jezelf in een gemoedstoestand brengt waarin je je concentreert op de dingen waar je dankbaar voor bent en waar je blij mee bent. En een heel gemakkelijke manier om dat te doen, is door aan het eind van elke dag even de tijd te nemen om die dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent en erover na te denken.

Probeer elke dag af te sluiten door drie dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent en erover na te denken. Probeer waar mogelijk deze verschillende dingen elke dag te maken en vermijd herhaling. 

Soms zijn dit voor de hand liggende dingen: zoals je gezondheid, zoals de mensen van wie je houdt en het feit dat je toegang hebt tot voedsel. Je concentreren op de mensen van wie je houdt in het bijzonder is een geweldige manier om mensen dankbaarder te zijn en dit kan uiteindelijk je relatie met hen verbeteren.

Maar tegelijkertijd ga je ook nadenken over die kleinere dwaze dingen. Misschien ben je dankbaar voor de heerlijke ontbijtgranen die je morgen zult hebben? Misschien ben je dankbaar voor het feit dat er een nieuwe film uitkomt waar je erg enthousiast over bent? Dit zijn allemaal legitieme dingen!

Probeer dit nu over te dragen in je dagelijkse leven. Elke keer dat je denkt aan iets dat je niet hebt, of dat niet is zoals je het wilt, probeer dan ook na te denken over de dingen waar je dankbaar voor bent en wat je wel hebt. Heb je niet zo’n grote flatscreen-tv? Wees dankbaar dat je een computer hebt die vrijwel elke film kan bekijken waar je van kunt dromen op aanvraag.

Mindful communiceren

Evenzo mag je proberen na te denken over taal en de manier waarop je praat. Taal en de manier waarop je zelf communiceert heeft een grote impact op je dankbaarheid en op de manier waarop andere mensen over je denken. Proberen te stoppen met klagen is bijvoorbeeld zeer de moeite waard. De volgende keer dat je merkt dat je iets negatiefs zegt, probeer het dan op te volgen met een positief punt dat het tegengaat. Je zult je gelukkiger voelen en mensen zullen aan je denken als een positiever persoon in hun buurt!

Met een MindFulness training kun jij dit ook gaan leren en ervaren. Hoe is het nou om met simpele toegepaste handvatten een gelukkiger leven te krijgen? Hoe kun je zelf een ander mens gaan worden door een paar dingen te veranderen, met mindfulness mag je dit gaan ervaren en ben je nog niet overtuigd, klik dan hieronder op de links.

Ben je nog niet overtuigd over wat MindFulness kan betekenen voor jou?

Check onze referentie en verhalen van andere deelnemers aan de Mindfulness

Kijk in onze agenda voor mijn volgende Mindfulness korte en lange trainingen.

Kijk of je voor een Mindfulness vergoeding in aanmerking komt bij de zorgverzekeraar