Hoe je angst onder controle kunt houden tijdens stressvolle momenten

Stel je voor dat je een sollicitatiegesprek hebt voor de baan van je dromen. En stel je voor dat dat sollicitatiegesprek met iemand is die heel belangrijk is en die de reputatie heeft stoer en zelfverzekerd te zijn.

In de aanloop naar dit sollicitatiegesprek zul je je waarschijnlijk erg angstig en nerveus voelen. Dit zal de afgifte van vecht- of vluchthormonen zoals adrenaline, cortisol en noradrenaline veroorzaken. Zo ga je trillen, ga je zweten, verwijden je pupillen en spannen je spieren zich samen.

Wat kan MindFulness betekenen in geval van angst en stress.

Deze bovengenoemde stressreactie is ontwikkeld in ons DNA om ons te helpen als we ooit in een fysieke confrontatie komen of we moeten wegrennen. Maar wanneer we ons in een situatie bevinden zoals een interview of een date, helpt het echt niet.

Dus de vraag is, wat kun je doen om dit te overwinnen en kalm te blijven, zelfs in situaties onder hoge druk?

Gelukkig zijn er een paar methoden waarvan bekend is dat ze vrij goed werken… In de MindFulness gaan we met deze thema’s uitgebreid aan de slag. In de 5-daagse MindFulness training maar ook in de diverse weken die ik organiseer in o.a. Frankrijk. 

Ademen, de basis van MindFulness!

Het eerste wat je moet doen is iets simpels te onthouden. Namelijk om te gaan ademen. En adem niet alleen oppervlakkig maar juist diep. Adem rustig in en voel je adem door je lichaam gaan, en adem uit door je neus en voel de lucht door je neusgaten naar buiten stromen.

Wanneer je dit doet, ben je in staat onmiddellijk je parasympathische zenuwstelsel aan te spreken, dit zenuwstelsel is verantwoordelijk voor de ‘rust en vertering’-toestand waarin we kunnen gaan. Deze toestand is eigenlijk precies het tegenovergestelde van vechten of vluchten en het helpt ons om ons rustiger en meer ontspannen te voelen.

Het ergste wat je kunt doen als je in paniek raakt, is sneller en oppervlakkiger ademen, omdat dit je alleen maar meer gestrest maakt en er uiteindelijk toe kan leiden dat je flauwvalt als het echt slecht gaat! Hyperventilatie en in een zakje blazen is je wellicht bekend?

MindFulness leert om niet te vechten tegen stress

Nog een tip? Maak je geen zorgen over stress. Te vaak raken we gestrest en angstig en proberen we er dan tegen te vechten. Helaas is vechtstress volledig contraproductief, want hoe meer we vechten, hoe meer we onze vecht- of vluchtreactie nog meer verhogen. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat onze hartslag sneller gaat lopen, onze spieren meer samentrekken en ons nog meer gespannen raken.

Op dit punt ben je nu gestrest omdat je gestrest bent!

Dus in plaats daarvan zou het doel moeten zijn om jezelf te helpen de stress te accepteren en te herkennen voor wat het is.  In plaats van te proberen ertegen te vechten, laat het gewoon gebeuren, maar geef er een positieve draai aan. Dit kan betekenen dat je je situatie als een uitdaging moet beschouwen, of het kan betekenen dat je moet denken aan een idool die je kent en die een vergelijkbare situatie goed heeft aangepakt. Ga de uitdaging aan en geniet van je lichaam dat zich klaarmaakt om je prestaties te verbeteren.

Als je dit allemaal goed kunt doen, kun je uiteindelijk betere prestaties aanboren zonder de gevoelens van angst of de kruipende maag die kan komen door regelmatige stress. Als je dit heel goed doet, kan het een ‘flow state’ worden, een toestand van verhoogde prestatie die wordt gekenmerkt door verminderde activiteit in de frontale cortex.

Concentreer je dus gewoon op de taak die voor je ligt, geef het volledige focus, voel je lichaam alerter en strakker worden en zeg tegen jezelf: game on.

MindFulness zegt niet voor niets, het is zoals het is. Accepteer een situatie en laat je door de gedachten niet gek maken.

Ben je nog niet overtuigd over wat MindFulness kan betekenen voor jou?

Check onze referentie en verhalen van andere deelnemers aan de Mindfulness

Kijk in onze agenda voor mijn volgende Mindfulness korte en lange trainingen.

Kijk of je voor een Mindfulness vergoeding in aanmerking komt bij de zorgverzekeraar