mindfulness-eten-MindfulGenieten

MindFul eten aangeraden door ONVZ

Mindful eten zelfs de ONVZ zorgverzekeraar onderschrijft Mindful leven door Mindful te Eten. In de laatste nieuwsbrief van november wordt de kop gebruik, “Herken honger en eet Mindful”.

Herken honger en eet mindful.

Eten doordat het gezellig is of je doet het uit beleefdheid. Misschien eet jij omdat het er lekker uitziet of omdat er in je vaste patroon tijd is om te eten ogf je er behoefte en zin aan hebt of niet.
Met Mindful eten kun je leren om bewuste keuzes te maken in je eetpatroon, probeer het zelf eens.

Eten zonder bewustzijn

Vaak eet je automatisch, op de automatische piloot omdat het zo hoort of welke reden dan ook. Je proeft vaak niet eens wat je eet of drinkt, zonder echt te genieten hap en slik en het is weg.

Teveel eten is natuurlijk niet goed maar te weinig eten ook niet, luister naar je lichaam en wees bewust wat je lichaam vraagt.

Mindful Aandacht voor uw eten

Mindful eten hoeft helemaal niet zweverig te zijn. Het is namelijk hip en modern om bewust om te gaan met het moment “nu”.

Welke Mindful aanpassingen zou je kunnen toepassen in je eetpatroon?:Mindful eten-mindful genieten

  • Ga gezellig aan tafel zitten om te eten.
  • Niet met een bord op schoot voor de TV
  • Sluit je laptop en leg je telefoon eens weg.
  • Kijk eens naar je eten, ruik en laat de smaak eens door je mond gaan.
  • Merk je op dat je na training de smaak en geur veel intenser beleeft?

Goed kauwen en tussentijds uw bestek even neerleggen helpt ook bij mindful eten. Door pauzes in te lassen voelt u eerder wanneer u verzadigd bent.

Zintuigenlijk automatische honger

Bij bewust mindful eten is het vooral belangrijk om te beseffen wáárom je eet. Je kunt op die manier een aantal onbewuste hongermomenten ontdekken die vaak te maken hebben met honger die wordt veroorzaakt door je zintuigen en niet door echt een gevoel van ik heb honger.

Zintuig zien, honger via de ogen
Je loopt langs een etalage en ziet iets liggen en je denkt maar aan 1 ding: ‘Kom maar bij mij’.

Zintuig ruiken, honger met je neus
Dit maakt iedereen mee en het wordt zelfs gebruikt om je huis te verkopen, bak iets lekkers en men voelt zich thuis. Ruik je iets lekkers dan maakt je hoofd vaak een plaatje van dat gerecht en je krijgt spontaan zin om te eten.

Zintuig smaak, honger met je mond
Heel bekend is wanneer je iets goed smaakt dat je vaak blijft dooreten. De voedingsindustrie maakt daar gebruik van door bepaalde E-nummers in voeding te stoppen wat dit mog eens extra versterkt.

Buiten de zintuigen die denkbeeldige honger kan veroorzaken is er ook zoiets als honger omdat het tijdstip aangeeft dat je moet eten of je hebt een baaldag en dan komt de excuss honger om de hoek zetten, ik mag voor mezelf best iets eten!

Ook het moment rond 16 uur dat je even iets hartigs of zoets wilt hebben speelt je gedachten in de kaart om te gaan eten. Misschien heb je zelf oook wel eens van dit soort momenten gehad en weet je er wellicht nog een paar te noemen.

Probeer eens een een leuke oefening om eens bij jezelf na te gaan wanneer je 1 van de zintuigelijke hongermomenten ervaart. Ke zult zien dat vaak deze momenten niet echt nodig zijn om te eten maar dat je gedachten met je op de loop gaan. Mindful leven is om dan bewust keuzes te maken heeft mijn lichaam voeding nodig of eet ik om te eten!

  Want als u goed naar uw lichaam luistert, dan eet u precies genoeg, eet u ontspannen en geniet u nog meer.