Wat is Mindfulness? En wat het niet is

Mindfulness is een hulpmiddel dat de laatste tijd buitengewoon populair is geworden. Een paar jaar geleden zou het grote publiek niet bekend zijn met de term, terwijl we het tegenwoordig steeds vaker horen in verschillende contexten.

Ik zeg wel eens mindfulness is een gereedschapskist met vele stukken gereedschap. Je kunt met dit gereedschap dingen kapot maken maar tevens mooie dingen maken en zo werkt het met Mindfulness ook, je gaat je dagelijks leven mooier maken door deze gereedschappen op de goede manier in te zetten.

In sommige opzichten is dit een goede zaak: mindfulness is een geweldig hulpmiddel om je bewust van te zijn en het kan worden gebruikt om je concentratie, bewustzijn en geluk aanzienlijk te verbeteren. Maar tegelijkertijd is het ook een slechte zaak: omdat het in veel gevallen is misbruikt en veel mensen eigenlijk niet meer begrijpen wat het betekent.

Laten we, met dat in gedachten, dieper ingaan op wat mindfulness is en wat het niet is – en hoe je het kunt gaan gebruiken om je leven te verbeteren.

De Mindfulness basis

Mindfulness wordt vaak gebruikt om een ​​soort meditatie te beschrijven. Specifiek, ‘mindfulness-meditatie’ is een vorm van meditatie waarbij je nadenkt over de inhoud van je eigen geest en hoe deze je zou kunnen beïnvloeden. Terwijl het bij sommige vormen van meditatie – zoals transcendente meditatie – gaat om het volledig ‘legen’ van je geest, is het de bedoeling van mindfulness om je eenvoudigweg los te maken van je gedachten en een waarnemer te worden. Zo voorkom je dat ze jou op dezelfde manier beïnvloeden en krijg je ook meer inzicht in de inhoud van je eigen gedachten.

Vaak wordt dit omschreven als ‘gedachten voorbij zien gaan als wolken’. Het idee is niet om met ze om te gaan of ze je te laten beïnvloeden, maar gewoon om ze te observeren en later na te denken over hoe ze van invloed kunnen zijn op je geluk. Meditatie is een stuk gereedschap waarop ik je de diepere betekenis ga uitleggen in een Mindfulness training.

Mindfulness geeft je een andere kijk

Door dit te doen, stelt mindfulness ons in staat om wat tijd vrij te maken van onze stressvolle dag om onszelf van onze gedachten te verwijderen en daardoor wat rust en ontspanning te krijgen. 

Maar het gaat niet alleen om meditatie. Wat mindfulness ook betekent, is dat je je de hele dag door constant bewust bent van je eigen gedachten. Sommige mensen zullen je vertellen dat je ‘mindful’ moet zijn op je lichaam, of ‘mindful’ op je omgeving. Maar waar u zich echt op moet concentreren, is precies waar u rekening mee moet houden.

De volgende keer dat je een leuke wandeling gaat maken met het gezin, of de volgende keer dat je iets anders doet waarvan je zou moeten genieten, noteer dan of je echt gefocust bent op wat je aan het doen bent en of je actief bezig bent met het… of zit je met je gedachten ergens anders? Maak je je echt zorgen over je werk? Of druk maken over andere dingen?

Mindfulness leert ons om ons meer bewust te zijn van onze gedachten, omdat we op die manier kunnen besluiten dat we ons er niet door zullen laten beïnvloeden en omdat we op die manier de bewuste poging kunnen doen om opnieuw te focussen en te besluiten gelukkig te zijn.

Mindfulness is geen mystiek of gekoppeld aan religie en het is geen wondermiddel voor therapeutische doeleinden. Dit alles is een hulpmiddel en beter nog, een gemoedstoestand. Door te oefenen kun je leren om meer op je eigen gedachten af ​​te stemmen en dat kan alles veranderen. Waarnemen is een tweede gereedschap, en ook daar ga ik dieper op in in 1 van de thema’s van de MindFulness training.

Ben je nog niet overtuigd over wat MindFulness kan betekenen voor jou?

Check onze referentie en verhalen van andere deelnemers aan de Mindfulness

Kijk in onze agenda voor mijn volgende Mindfulness korte en lange trainingen.

Kijk of je voor een Mindfulness vergoeding in aanmerking komt bij de zorgverzekeraar